“verdubbelen op eigen kracht”

Naam: Marijn de Geus
Functie: Co-founder en CEO
Bedrijf: Traintool
Gevestigd in: Utrecht
Product/dienst: Online trainingen in professionele communicatie
Aantal medewerkers: 20
Aantal klanten: 100

“Groei is een vreemd mechanisme: je ziet wat er is bereikt, maar je denkt alweer drie stappen vooruit.”

WELKE GROEI HEBBEN JULLIE DOORGEMAAKT?

“Onze groei meten we vooral af aan het aantal gebruikers van Traintool. We begonnen in 2012 met niets. Nu gebruiken tienduizenden professionals onze tool. Ieder jaar verdubbelen we onze omzet.”

 

JULLIE LEVEREN DUS VOORAL AAN GROTE ORGANISATIES?

“Klopt. We hebben grote klanten. Veel universiteiten en banken, zoals ABN Amro en Rabobank. Ook corporates, zoals KLM en AkzoNobel.”

 

WAAROM KIEZEN DEZE GROTE BEDRIJVEN VOOR JULLIE?

“De wereld ziet er beter uit als mensen in staat zijn goed te communiceren. Communicatie kun je ontwikkelen, daar zijn allerlei technieken voor. En we zien in de praktijk dat onze online trainingen goed werken. Dat is het mooiste wat er is: mensen zijn blij. Ze kunnen voor zichzelf opkomen en weten bijvoorbeeld beter de missie van een bedrijf over te brengen.”

BEN JE TROTS OP HET SUCCES DAT JULLIE BOEKEN?

“Het is verrassend hoe snel alle dingen wennen. Elke fase van groei heeft zijn eigen spanning. Groei is een vreemd mechanisme: je ziet wat er is bereikt, maar je denkt alweer drie stappen vooruit. Wat er nu is, vind ik heel normaal.”

 

MAAR JE MOET TOCH OOK JE SUCCES VIEREN?

“Ja, dat is ook heel belangrijk, maar ik moet dat echt agenderen. Volgend jaar gaan we bijvoorbeeld ons vijfjarig bestaan groots vieren. Daar willen we ons personeel en onze klanten bij betrekken.”

 

WAT WAS DE SLEUTEL TOT GROEI?

“De focus op ons product en onze propositie. Wij hebben aan het begin bewust in elke sector waar we actief zijn een grote partij gezocht die het lef had om ermee aan de slag te gaan. In de retail was dat Praxis, in de bankensector kozen we Rabobank en bij de universiteiten: Universiteit Utrecht. Bij die klanten hebben we ons uiterste best gedaan om ‘over te deliveren’ in alles. Dan wordt zo’n grote aansprekende klant direct een ambassadeur.”

JE KLANTEN KIEZEN: DAT IS NIET IEDER BEDRIJF GEGEVEN.

“Waarom niet? Het is inderdaad een gekke gedachte in sales, maar het kan wel. Je kunt in gesprekken benadrukken waarom je voor hen als klant kiest. Je moet natuurlijk wel een goed product hebben en dat kunnen bewijzen. Er zijn bijvoorbeeld genoeg redenen om vooral niet onze tools te gebruiken: het kost tijd, het kost geld en het is ‘nieuw’. Als je dan kunt aanvoeren dat andere marktleiders of snel groeiende bedrijven de tool ook gebruiken, heb je een sterk argument. Als we nu vertellen dat we Coolblue als klant hebben, maakt het andere partijen direct nieuwsgierig. Dat willen wij ook.”

 

WIE OF WAT HEEFT JE GEHOLPEN TE GROEIEN?

“Het begint ermee dat je een goed team hebt. De juiste mensen. Wij kunnen onze diensten over de hele wereld aanbieden dankzij de huidige techniek. Dan moet je mensen binnenboord halen die dat kunnen benutten.”

 

HOE HEB JE DE GROEI GEFINANCIERD?

“We hebben het grotendeels zelf kunnen financieren. Daarnaast hebben we een klein deel gefinancierd via de verkoop van aandelen, een beetje bancair (rekening courant krediet) én natuurlijk via Voordegroei.”

WAAROM NIET BIJ DE BANK?

“Banken doen niet zoveel tegenwoordig. Zeker als je snel groeit en werkkapitaal nodig hebt is het moeilijk financiering via de bank te krijgen. Daarom hebben we gekozen voor financieringsplatform Voordegroei, waarbij meerdere investeerders je propositie te zien krijgen en tegen een goede rente geld kunnen uitlenen. Het ging om een lening van 300.000 euro. Binnen een maand was het doelbedrag binnen. Na twee jaar gaan wij aflossen en dan hebben we drie jaar de tijd om het bedrag terug te betalen. Dat gaat bij ons makkelijk lukken.”

 

EEN IDEALE FINANCIERINGSVORM VOOR GROEI?

“Voor ons was het de beste optie. Het liefst heb je als bedrijf een mooie mix van verschillende financieringsvormen om je groei mogelijk te maken. Er is geld zat in de markt, maar het komt niet snel in het mkb terecht. Via Voordegroei wel. We hebben zelf natuurlijk ook een netwerk waaraan je kunt vragen om mee te financieren, maar het is prettig als daar een partij tussen zit die het wat neutraler maakt en het beheert. Voor veel personen is deze manier van financieren gewoon een goed alternatief voor beleggen of sparen.”

 

WAT ZIJN JE VOLGENDE GROEIDOELEN?

“We willen het ritme erin houden en verdubbelen op eigen kracht, zonder grote investeringen te doen. We willen met name internationaal groeien de komende jaren. In Noord-Amerika en Azië liggen kansen voor ons.”

Aanbevolen artikelen
Met een financiering van Voordegroei wist Rebel Nature een miljoenendeal te sluiten

Met Rebel-Nature produceert Thomas de Waal natuurlijke en duurzaam geproduceerde cosmeticaproducten. Hij heeft net miljoenen euro's geïnvesteerd in de overname van een consumentenmerk. Banken gaven niet thuis. Met Voordegroei kreeg hij de financiering wél voor elkaar.

april 4, 2024
Met het overnamefonds “VoordeAdviseur” kan Sander Spitzers zijn compagnon uitkopen

Zo'n twintig jaar geleden kocht Sander Spitzers zich in bij Aarendonk Advies in IJsselstein. Nu zijn de rollen omgedraaid en gaat zijn compagnon van een welverdiend pensioen genieten. Dankzij het nieuwe overnamefonds van VoordeAdviseur kan Sander haar deel van het bedrijf overnemen.

maart 26, 2024
Hoe Henry Faken met VoordeAdviseur een ander advieskantoor overnam

Voor zelfstandige adviseurs zoals Brink Bedrijfsverzekeringen heeft Voordegroei recent een nieuw leningenfonds opgetuigd, in samenwerking met De Goudse en Nh1816. VoordeAdviseur, heet het initiatief. 'We zien dat veel intermediairs graag zelfstandig willen blijven. Groeien is voor hen een uitdaging.

februari 6, 2024
De Goudse, NH1816 en Voordegroei introduceren een overnamefonds voor advieskantoren

Verzekeringsmaatschappijen De Goudse en Nh1816 bundelen de krachten. Samen met financieringsplatform Voordegroei lanceren ze een fonds voor het intermediair onder de naam: VoordeAdviseur. Veel advieskantoren willen zelfstandig blijven, maar missen daarvoor de financiële middelen. VoordeAdviseur biedt hiervoor nu een oplossing.

oktober 30, 2023

Benieuwd naar Voordegroei?

Hoe het werkt

Voordegroei biedt u toegang tot de MKB financieringsmarkt. Samen met u willen wij op een positieve manier bijdragen aan de ontwikkeling van het Nederlandse MKB. U verstrekt een lening en ontvangt daarvoor een aantrekkelijke rendement.

Lees meer

Over Voordegroei

Voordegroei heeft de ambitie om het stilstaande geld dat nu op bankrekeningen staat in beweging te brengen. Dat doen wij door het mogelijk te maken om direct te investeren in bedrijven die de kritische startfase overleefd hebben.

Lees meer

Voor investeerders

Investeren in goed gescreende Nederlandse bedrijven levert u een aantrekkelijk rendement op tegen een gematigd risico. Daarnaast helpt u bedrijven te versterken door hen toegang te geven tot kapitaal. U kunt al investeren vanaf €500,-.

Lees meer

Voor ondernemers

Heeft u een goedlopend bedrijf dat financiering nodig heeft om een volgende stap te zetten in de ontwikkeling? Is behoud van zeggenschap voor u essentieel? Dan bent u het type ondernemer dat wij willen helpen bij het vinden van financiers.

Lees meer

Bart Vemer

Oprichter

Heeft u vragen?

Ons team staat voor u klaar

Copyright © 2016 - Voordegroei | Realisatie door internet marketing bureau Goeiezaak.com