Met 250 kilometer per uur over het circuit van Monaco, Monza of Zandvoort. Wie dat gevoel een keer wil ervaren, gaat naar Racesquare, een walhalla voor fans van autosport en de Formule 1 in het bijzonder. Met een nieuwe financiering op zak kan het bedrijf nu verder groeien.

‘Rechts is gas, links de rem. Op het circuit zie je een groene streep, dat is de meest ideale lijn om te volgen. En hoor je een piepje? Dan is het tijd om je achtervleugel open te zetten, helemaal rechtsboven op het stuur vind je de DRS-knop. Klaar voor? Daar gaan we.’ De stem van Tom Coronel klinkt in de oren van twintig enthousiaste racefans. Ze maken zich op voor een Formule 1-weekend, op de Red Bull Ring in Oostenrijk. Virtueel welteverstaan. Want in werkelijkheid zijn de deelnemers gewoon in Nederland, in Alkmaar om precies te zijn. Net buiten het oude stadshart staat de gloednieuwe vestiging van Racesquare.

 

Een echt raceweekend

Hier is 1.300 vierkante meter ingericht voor iedereen die het leuk om plankgas te geven. Zestig simulatoren staan er opgesteld in drie zogeheten grids, zeg maar de startopstelling van een race. Voor 25 euro kunnen bezoekers hier een heel uur racen. “Dat begint met een vrije training, gevolg door de kwalificatie en daarna de echte race. Je beleeft hier met andere woorden een echt wedstrijdweekend”, vertelt Jorick Schaap. Hij is één van de mensen achter het race-concept, dat op deze manier nog nergens in de wereld te zien was.

Een vliegende start

Het idee voor Racequare dateert uit 2019, toen tijdens een gezellige avond de eerste plannen werden geschetst. “Racesquare Utrecht zou eigenlijk in maart 2020 de deuren openen. Maar ja, toen kwam de coronacrisis. Ruim drie maanden later was het dan toch zover en sindsdien weten veel raceliefhebbers ons te vinden. We hadden zelfs vrij vlot een positieve kasstroom”, aldus Schaap. Rotterdam en Zandvoort kregen in 2021 een eigen Racesquare, die vestigingen zijn in omvang iets minder groot.

Van vriendengroepen tot gezinnen

Wie denkt dat Racesquare alleen iets is voor mannen, heeft het volgens Schaap mis. “Het publiek is veel diverser dan je wellicht zou denken. We zien ze van 8 tot 80 jaar, er zijn vriendengroepen, vrijgezellenfeesten, maar ook vaders en moeders met hun kinderen. Doordeweeks krijgen we vrijwel dagelijks bedrijven over de vloer, die hun medewerkers deze bijzondere ervaring willen geven.” Nu nog richt Racesquare zich op de officiële Formule 1-circuits, die bij veel volgers van Max Verstappen inmiddels bekend zijn. “Maar we gaan ons aanbod verbreden. Dan kun je bij ons bijvoorbeeld ook Le Mans rijden.”

Financiering voor de lange-termijn-ambities

Jarenlang werkte Schaap voor de Rabobank. Aanvankelijk was het idee om ook de nieuwe locatie in Alkmaar bij deze bank te financieren. Totdat Schaap in gesprek raakte met Mitch Immig van Finaforte, specialist in financieringen voor bedrijven. “We kenden elkaar nog van onze gezamenlijke periode bij de bank”, vertelt Immig. “Ik kwam Jorick toevallig weer eens tegen, via een gemeenschappelijke relatie. Hij vertelde me waar hij mee bezig was en van het één kwam het ander.” Immig heeft als intermediair een scala aan financieringsmogelijkheden en brengt de ondernemers van Racesquare in contact met een aantal partijen. Dan schuift ook Jelle Hanskamp van Voordegroei aan bij de gesprekken en samen bespreken ze het beoogde groeipad voor Racesquare.

Snel doorpakken

Waar de bank door de coronacrisis nog weifelde, pakken Finaforte en Voordegroei snel door met een financiering op maat. “Mitch en Jelle zijn zo extreem daadkrachtig geweest in hun handelen, dat ze daarmee ons vertrouwen hebben gewonnen”, vertelt Schaap. “Het is onze ambitie om snel meer vestigingen te openen. Daar hebben we dan ook concrete afspraken over kunnen maken. Dat is fijn, want dat geeft ons als ondernemers duidelijkheid.”

Jelle Hanskamp is blij dat er snel duidelijkheid kwam. “We hebben veel vertrouwen in het concept en de mensen die het bedrijf runnen”, zegt hij. “De vestiging in Utrecht laat bovendien goede cijfers zien. Als Racesquare de afgesproken KPI’s haalt – en daar heeft het alle schijn van – dan gaan we zeker samen verder. We zijn blij dat we op deze manier kunnen bijdragen in de groei van dit bedrijf.”

Expansie naar buitenland

Bang dat het Formule 1 virus snel weer overwaait, is Schaap overigens niet. “De sport is nog nooit zo populair geweest in Nederland. Max Verstappen is bovendien nog maar 24 jaar en zal nog jarenlang meedraaien in de top van de Formule 1. Overigens kijken we ook voorbij de landsgrenzen. Een concept als Racesquare bestaat nog nergens en we zien zeker mogelijkheden voor internationale uitbreiding.”

Aanbevolen artikelen
Rotterdamse Ooms kan op overnamepad met geld van VoordeAdviseur

Op zoek naar een huis of bedrijfspand in de Rijnmond-regio? Ooms Makelaars kent de markt als geen ander en combineert makelaarsdiensten met verzekeringen en hypotheken. Dankzij een recente kapitaalinjectie via het overnamefonds VoordeAdviseur kan Ooms haar verzekeringsportefeuille verder uitbreiden.

september 18, 2024
De Goudse verdubbelt belang in Voordegroei

De Goudse is sinds 2019 aandeelhouder bij Voordegroei, de mkb-financier voor ondernemers. De ondernemersverzekeraar is zo positief over het partnership, dat ze haar belang in Voordegroei nu verhoogt van 10% naar 22%.

juli 15, 2024
Met een financiering van Voordegroei wist Rebel Nature een miljoenendeal te sluiten

Met Rebel-Nature produceert Thomas de Waal natuurlijke en duurzaam geproduceerde cosmeticaproducten. Hij heeft net miljoenen euro's geïnvesteerd in de overname van een consumentenmerk. Banken gaven niet thuis. Met Voordegroei kreeg hij de financiering wél voor elkaar.

april 4, 2024
Met het overnamefonds “VoordeAdviseur” kan Sander Spitzers zijn compagnon uitkopen

Zo'n twintig jaar geleden kocht Sander Spitzers zich in bij Aarendonk Advies in IJsselstein. Nu zijn de rollen omgedraaid en gaat zijn compagnon van een welverdiend pensioen genieten. Dankzij het nieuwe overnamefonds van VoordeAdviseur kan Sander haar deel van het bedrijf overnemen.

maart 26, 2024
Copyright © 2016 - Voordegroei | Realisatie door internet marketing bureau Goeiezaak.com