In 2023 minimaal 1500 bakfietsen verkopen. Dat doel stelde de Westfriese ondernemer Peter Schouten zichzelf een half jaar geleden. Daarvoor moest hij nog wel even een productielijn optuigen, voorraden inslaan en een team samenstellen. Bij Voordegroei vond hij een passende financiering voor al die aanloopkosten.

De soci.bike is een bakfiets voor ouders met jonge kinderen. Met een schokabsorberende bak voor extra rijcomfort en een voorklep die naar beneden kan. Dat maakt in- en uitstappen een stuk eenvoudiger. De drie wielen zorgen volgens de producent voor meer stabiliteit en veiligheid in het verkeer. Made in Enkhuizen, staat er op het frame. Begin 2023 komt er een nieuwe versie op de markt.

Technische werkzaamheden

Wie ‘m heeft bedacht? En hoe dat zo gekomen is? Daarvoor moeten we maar liefst 11 jaar terug in de tijd. ‘Toen werd Soci-Com opgericht, een productiebedrijf voor mensen met een achterstand op de arbeidsmarkt’, vertelt Peter Schouten. ‘De medewerkers vullen geen zoutvaatjes, maar voeren vooral technische werkzaamheden uit. Ledlampen en luchtverwarming-units assembleren bijvoorbeeld.’

Het is eind 2013 als Schouten gevraagd wordt om het bedrijf over te nemen. De oprichter is ernstig ziek en kan niet verder. Samen met Patrick de Haan krijgt hij de leiding in handen. Schouten als financiële man, De Haan als commercieel verantwoordelijke. ‘Ik had daarnaast nog een eigen uitzendbureau. Dit zou een deeltijd-job zijn, maar het werden al snel vijf dagen. Het bedrijf groeide in een paar jaar naar zeventig mensen’, zegt Schouten.

100 bakfietsen

Op een dag komt er een nieuw verzoek binnen. Of de mensen van Soci-Com ook bakfietsen kunnen assembleren? Schouten en De Haan zijn niet vies van een uitdaging en pakken de klus met beide handen aan. De medewerkers van Soci-Com blijken er niet alleen bedreven in, ze vinden het werk ook nog eens ontzettend leuk. ‘Het ging om 100 bakfietsen’, zegt Schouten. ‘Iedereen in het bedrijf was er enthousiast over. Wanneer komen de volgende 100, wilde ik weten?’

Maar die komen niet. De opdrachtgever wil niet verder met het product. Schouten ziet er wel brood in en stelt voor om zijn handel over te nemen. ‘En toen hadden we ineens onze eigen bakfiets. Met de hulp van een ontwerpbureau zijn we ruim een jaar bezig geweest om het product verder te verbeteren. Zo is er een accu toegevoegd, zijn de wielen 2 graden gekanteld en is het frame aangepast. Het resultaat was een fiets met geweldige rijeigenschappen.’

Het roer om

Maar een goed product is nog geen garantie op succes. De verkoop komt nog niet echt van de grond. ‘De bakfiets was wat aan de kleine kant, vertelden dealers ons. Ook bleek het een hele uitdaging om aan onderdelen te komen. Zo konden we vier maanden niet leveren, omdat er nog geen remmen waren. Dan heb je het dus over vier maanden geen omzet’, aldus Schouten. Op deze manier doorgaan heeft geen zin, zo beseft hij. Maar opgeven? Daar wil deze ondernemer niks van weten. ‘Toen heb ik een nieuw doel gesteld: de verkoop van 1.500 fietsen in 2023. Iedereen in de organisatie verklaarde me voor gek.’

Investeren in mensen en middelen

Het is een ambitie met veel impact. Zoveel bakfietsen betekent namelijk ook een flink aantal onderdelen dat moet worden besteld. Daarnaast weet Schouten dat hij moet investeren in marketing en de uitbreiding van zijn team. ‘Begin oktober zijn twee account-managers, een servicemonteur en een chef-werkplaats gestart. Ook is de productieploeg opgeschaald, die heeft nog steeds een sociaal karakter.’

In die periode geeft de compagnon van Schouten aan dat hij een stapje terug wil doen. Die combinatie van factoren zorgt voor een enorme financiële uitdaging. ‘Even om je een indruk te geven: voor het nieuwe ontwerp van onze bakfiets hadden we mallen nodig. Dan praat je dus wel even over € 80.000.’ Schouten doet wat de meeste ondernemers in zo’n situatie zouden doen: een gesprek aanknopen met de bank. ‘Ik kreeg vervolgens een brief waarin stond dat ik over ongeveer zes weken een reactie zou krijgen. Dat duurde me allemaal veel te lang.’

Een lening van € 1 miljoen

Met andere vormen van financiering heeft hij dan al ervaring. Eerder deed Schouten namelijk zaken met een crowdfundplatform. ‘Bij Voordegroei was het snel geregeld, vertelt hij. ‘Het gaat om een lening van € 1 miljoen, best een flink bedrag. Daarmee heb ik mijn compagnon kunnen uitkopen, het team opgetuigd en voorraden kunnen aanleggen. Een deel van het geld is gebruikt om de bestaande hypotheek mee af te lossen. Zo heeft Voordegroei nu het eerste recht op onderpand.’

Schouten vervolgt zijn verhaal: ‘Uiteindelijk zit ik op een rente van zo’n 6 procent. Dat is me alles meegevallen. Als je gaat crowdfunden, kom je al snel uit op 10 procent. Bovendien heb ik die vorm van financieren als heel star ervaren. Dat was bij Voordegroei heel anders. Daar denken mensen echt met je mee, snappen ze je uitdagingen en zoeken ze naar een passende oplossing.’

Klaar voor de toekomst

Nu de financiering is geregeld, zijn Schouten en zijn team helemaal klaar voor de toekomst. De accountmanagers maken flinke stappen bij de uitbreiding van het dealernetwerk. In regio’s waar het bedrijf nog geen dealer heeft, kunnen geïnteresseerden rechtstreeks zaken doen. Dat betekent bestellen of een proefrit aanvragen. ‘Vooralsnog zijn we vooral aan het investeren. Vanaf maart begint het seizoen weer en moet de verkoop echt op gang komen’, aldus de ondernemer.

Nieuwe doelen heeft hij ook al gesteld. Zo’n 3.000 verkochte soci.bikes in 2024 en nog eens 6.000 het jaar erop. ‘Ons nieuwste ontwerp wordt goed ontvangen. Bovendien is de markt voor bakfietsen booming business. Nu nog worden er in Europa per jaar 80.000 verkocht, de verwachtingen zijn dat dit de komende jaren oploopt naar 700.000.’

Aanbevolen artikelen
Met een financiering van Voordegroei wist Rebel Nature een miljoenendeal te sluiten

Met Rebel-Nature produceert Thomas de Waal natuurlijke en duurzaam geproduceerde cosmeticaproducten. Hij heeft net miljoenen euro's geïnvesteerd in de overname van een consumentenmerk. Banken gaven niet thuis. Met Voordegroei kreeg hij de financiering wél voor elkaar.

april 4, 2024
Met het overnamefonds “VoordeAdviseur” kan Sander Spitzers zijn compagnon uitkopen

Zo'n twintig jaar geleden kocht Sander Spitzers zich in bij Aarendonk Advies in IJsselstein. Nu zijn de rollen omgedraaid en gaat zijn compagnon van een welverdiend pensioen genieten. Dankzij het nieuwe overnamefonds van VoordeAdviseur kan Sander haar deel van het bedrijf overnemen.

maart 26, 2024
Hoe Henry Faken met VoordeAdviseur een ander advieskantoor overnam

Voor zelfstandige adviseurs zoals Brink Bedrijfsverzekeringen heeft Voordegroei recent een nieuw leningenfonds opgetuigd, in samenwerking met De Goudse en Nh1816. VoordeAdviseur, heet het initiatief. 'We zien dat veel intermediairs graag zelfstandig willen blijven. Groeien is voor hen een uitdaging.

februari 6, 2024
De Goudse, NH1816 en Voordegroei introduceren een overnamefonds voor advieskantoren

Verzekeringsmaatschappijen De Goudse en Nh1816 bundelen de krachten. Samen met financieringsplatform Voordegroei lanceren ze een fonds voor het intermediair onder de naam: VoordeAdviseur. Veel advieskantoren willen zelfstandig blijven, maar missen daarvoor de financiële middelen. VoordeAdviseur biedt hiervoor nu een oplossing.

oktober 30, 2023

Over Soci-Com
De arbeidsmarkt in Nederland is een goed georganiseerd systeem, een geoliede machine voor de meeste werknemers. Maar mensen die niet goed in de standaard mal passen, mensen die een steuntje in de rug nodig hebben, ondervinden toch problemen. Deze mensen verdienen een nieuwe kans om toch mee te doen. De overheid biedt interessante subsidies om deze mensen aan het werk te krijgen.

Mede geïnspireerd door ervaringen in ons persoonlijke leven zagen wij in deze doelgroep een kans: “Wat als wij erin slagen deze mensen geschikt te maken voor een volwaardige baan? Winst voor iedereen!” Zo ontstond Soci-Com. Een onderneming met een hart voor buitenbeentjes, die mensen meerwaarde geeft. Voor zichzelf én voor werkgevers die er vrolijk van worden als ze op een winstgevende manier sociaal verantwoord kunnen ondernemen.

soci.bike bakfietsen

soci.bike is fabrikant van elektrisch ondersteunde bakfietsen. Dit zijn geen gewone bakfietsen, maar dit zijn bakfietsen met een verhaal. Eigenaar Peter Schouten heeft in zijn nabije omgeving ervaren wat het doet met mensen als zij aan de zijlijn komen te staan. Ze hebben geen reden om ’s ochtends uit hun bed te komen en ’s avonds, als zij thuiskomen, kunnen zij niet trots zijn op datgeen wat zij die dag gedaan hebben. Dat is de reden dat wij bij soci.bike geen mensen aannemen om de bakfiets te maken: wij maken bakfietsen om mensen aan te kunnen nemen.

Social Enterprise

Maatschappelijke impact is daarbij ons doel en financieel rendement is een van onze middelen. Wij zijn een commercieel bedrijf en verkopen deze bakfiets. Het geld dat wij verdienen investeren wij in onze missie. We zijn daarmee ook een Social Enterprise.

Een Social Enterprise is een onderneming met een maatschappelijke missie. Als sociale onderneming leveren wij producten en diensten vanuit een verdienmodel. We zijn niet alleen ‘sociaal’ maar ook ‘ondernemer’. Alleen zien wij geld verdienen niet als belangrijkste streven. Zakelijk succes is een middel naar ons doel: maatschappelijke meerwaarde creëren door mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt tóch aan een betaalde baan te helpen. Dát is de winst die wij willen maximaliseren.

Bij soci.bike worden medewerkers opgeleid op het gebied van fietstechniek. Ze doen hiermee werkervaring op en werken met de nieuwste technieken op het gebied van e-bike technologie. Dat samen vormt een goede basis voor een betaalde baan bij soci.bike of extern.

Wij geloven dat iedereen op zijn of haar eigen manier van toegevoegde waarde kan zijn op de arbeidsmarkt.  Door talenten te begeleiden naar een baan die bij ze past, werken wij aan een betere maatschappij en succesvolle organisaties. Maar vooral aan gelukkigere mensen.

Missie
Het is onze missie om mensen die een steuntje in de rug nodig hebben aan een baan te helpen. Wij streven naar duurzame maatschappelijke winst op basis van financieel rendement.

Ambitie
Het is onze ambitie om met een succesvolle onderneming het nijpende maatschappelijke probleem van achterblijvende arbeidsparticipatie in onze regio op te lossen.

Activiteiten
Wij werven mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt om ze in onze eigen productiehal met technische assemblage-afdeling te trainen en te ontwikkelen, totdat ze door kunnen stromen naar een betaalde baan elders.

Copyright © 2016 - Voordegroei | Realisatie door internet marketing bureau Goeiezaak.com