Met Rebel Nature produceert Thomas de Waal natuurlijke en duurzaam geproduceerde cosmeticaproducten. Hij heeft net miljoenen euro’s geïnvesteerd in de overname van een consumentenmerk. Banken gaven hem daarbij niet thuis, met Voordegroei kreeg hij de financiering wél voor elkaar.
De studie Scheikunde en het ondernemerschap. Toegegeven, de meest voor de hand liggende combinatie is het niet. Een baan bij een farmaceut, voedselproducent, chemieconcern of onderzoekslab ligt dan meer voor de hand. Toch was Thomas de Waal vastberaden om na het halen van zijn diploma op eigen benen te gaan staan. ‘Dat zal ik van mijn oma hebben meegekregen’, zo vertelt hij. ‘Zij runde destijds een eigen fabriek die koelvitrines maakte en was later één van de eerste ondernemers die airco’s ging installeren.’
Een one-stop-shop
Als scheikundestudent heeft hij al wel een duidelijke droom: iets gaan ontwikkelen waar mensen elke dag plezier aan beleven. Maar ja, wat dan precies? In Italië vindt hij het antwoord op die vraag. De Waal loopt stage op de Universiteit van Pisa en ziet in de Italiaanse winkelstraten een breed aanbod van cosmeticaproducten. Zijn interesse blijkt gewekt. In 2015 schrijft hij Rebel Nature in bij de Kamer van Koophandel.
‘Wij zijn – wat je noemt – een toll manufacturer. Cosmeticamerken schakelen ons in om hun producten te maken. Dat gaat om huid-, haar- en zonverzorging en is altijd op natuurlijke basis of volledig duurzaam. We maken dus geen gebruik van plastics of schadelijke chemicaliën. We zijn in feite een one-stop-shop die merken van innovatie tot productie kunnen voorzien’, aldus De Waal. Twee cosmeticamerken waar zijn bedrijf al jaren voor ontwikkelt en produceert zijn Loveli en Loïs Lee.
De Tesla onder de cosmeticaproducenten
Pure focus op natuur en duurzaam. Daarin wil De Waal zich onderscheiden van andere partijen in de markt. Er zijn meer cosmeticaproducten die dit claimen, maar die doen dat volgens hem niet op de schaal waarop Rebel Nature dit aanpakt. ‘Vergelijk het met de auto-industrie. De meeste producenten hebben inmiddels elektrische modellen, wij zijn als Tesla waarbij het hele chassis vanaf de start al is ingesteld op duurzaam en natuurlijk.’
Negen jaar geleden startte De Waal zijn ondernemersavontuur in een klein Amsterdams lab van amper 17 vierkante meter. In 2018 verkaste hij naar een groter onderkomen in de hoofdstad en inmiddels wordt er geproduceerd in een gloednieuw onderkomen van ruim 6.000 vierkante meter in Friesland. Het hoofdkantoor en innovatie-lab zijn nog in Amsterdam gevestigd. ‘De producten die we produceren worden overal in de wereld verkocht. Van Noord-Amerika tot Australië en van Zuidoost-Azië tot Argentinië. Wel geldt Nederland als focusmarkt. Hier komt ongeveer 80 procent van onze omzet vandaan.’
Voordegroei aan het woord
"Door een heldere bedrijfsvisie met een toekomstbestendige strategie heeft Rebel Nature deze mooie stap binnen de scale-upfase kunnen zetten. De schaalvoordelen en de cross-sell mogelijkheden die gerealiseerd worden met deze overname in combinatie met de goede zekerheden, maakt dit een financiering die perfect past in onze portefeuille."
Christian van Tooren, Senior Analist Voordegroei.
Een overname
Maar sinds kort is Rebel Nature niet enkel meer een B2B-partij. Het bedrijf van Thomas de Waal heeft nu namelijk ook een eigen consumentenmerk in de gelederen: Mades Cosmetics, een merk met acht lijnen en zo’n 400 verschillende producten. De Waal komt het bedrijf via een zakenrelatie op het spoor. ‘De eigenaar had geen opvolger en was al even op zoek naar een opvolger. Naast het eigen merk waren ze ook actief als toll manufacturer en die extra productieruimte was voor ons heel interessant.’
De Waal ziet dan ook wel brood in een overname en klopt aan bij de drie grootste banken van ons land. Die vinden de investering echter te risicovol en haken als gevolg daarvan één voor één af. ‘Ik zou dan meer dan 1 miljoen euro zelf moeten financieren, maar zoveel cash heb ik natuurlijk niet in mijn zak zitten. Dat geld zit in ons machinepark, dat overigens helemaal is afbetaald. Ik heb de afgelopen acht jaar zo ongeveer elke verdiende euro weer in het bedrijf gestopt.’
De juiste financieringsconstructie
Via Voordegroei komt het uiteindelijk toch tot een deal. Zijn CFO wijst hem op het bestaan van het financieringsplatform, dat erop gericht is om ondernemers zoals Thomas te helpen. ‘Natuurlijk zijn de behaalde cijfers heel belangrijk. Maar ik heb ervaren dat Voordegroei echt naar jou als ondernemer kijkt en dan probeert om met een passende oplossing te komen.’ Die oplossing werd in dit geval een constructie waarbij Voordegroei 50 procent van de overname financiert, de voormalige eigenaar een lening heeft verstrekt, er voorraden later worden betaald en Thomas zelf een half miljoen euro inlegt.
Zo zijn alle puzzelstukjes uiteindelijk gelegd en is de deal rond gekomen. Rebel Nature kan nu doorgroeien naar een volgende fase. ‘We willen uiteindelijk marktleider worden voor wat betreft de productie van natuurlijke en duurzaam geproduceerde cosmetica, zegt De Waal. ‘De vraag naar dit soort producten neemt snel toe en wij willen vooraan lopen in deze ontwikkeling.’