Maarten Lodewijks en Christiaan Nijst staken al hun spaargeld in een proefinstallatie die de uitstoot van zwavel en fijnstof door zeeschepen tegengaat. Met een nieuwe financiering van Voordegroei kan hun bedrijf nu snel opschalen.

Van kleding tot televisies en auto’s. Zo’n 90 procent van de producten die je in winkels ziet liggen, is per schip vervoerd. Elke dag zijn tienduizenden schepen op de wereldzeeën actief. Het transport over water mag dan relatief schoon zijn in vergelijking met het vliegtuig, door de enorme aantallen ontstaat er alsnog veel verontreiniging. Zo’n 3 procent van de wereldwijde CO2-uitstoot komt voor rekening van de scheepvaart. En dan moeten we het eigenlijk ook nog hebben over fijnstof.

Rugzak achter op het schip

Het zijn die problemen die Value Maritime wil tackelen. Het bedrijf werd vijf jaar geleden opgericht door Maarten Lodewijks en Christiaan Nijst. Twee bevriende mannen die al een poosje aan het broeden waren op een goed concept voor een nieuwe onderneming. Lodewijks werkte jarenlang in de scheepvaart, Nijst had een functie als technicus bij Shell. Het was die laatste die uiteindelijk met het idee kwam: een installatie die de uitstoot van schadelijke gassen op zeeschepen tegengaat.

‘Ons systeem moet je zien als een soort rugzak die achterop een schip te plaatsen is’, zegt Lodewijks. ‘We sluiten deze zogeheten Filtree vervolgens aan op de uitlaat en zuiveren de gassen die daar uitkomen. Dan gaat het om zwavel en ultrafijne fijnstof. Het systeem is gepatenteerd. Bovendien zijn we het eerste bedrijf die dit op schaal kan doen, ook voor kleine en middelgrote zeeschepen.’

CO2 wordt afgevangen

De voordelen zijn evident. Zeeschepen kunnen zo op relatief goedkope brandstof blijven varen en voldoen evengoed aan de jongste regelgeving voor zwaveluitstoot. En dat het de fijnstof die vrijkomt filtert is goed nieuws voor de luchtkwaliteit in met name havens. ‘Het is een kwestie van plug & play. Reders hoeven met ons systeem dus niet hun hele vloot te vervangen’, vertelt Lodewijks. ‘Bovendien verdienen ze het systeem binnen twee jaar terug.’

Maar er is meer te vertellen. De scrubber vangt namelijk ook de CO2 af, die wordt opgeslagen in een speciale batterij en verkocht aan bedrijven in de glastuinbouw. Die gebruiken de CO2 voor hun gewassen. Maar moet de scheepvaart dan niet in volle vaart inzetten op waterstof en elektrificatie? ‘Dat gebeurt ook wel’, zegt Lodewijks, ‘maar we praten wel over 60.000 zeeschepen. De mondiale productiecapaciteit ligt rond de 2.000 en het is dus onmogelijk om die in een paar jaar tijd vervangen. Wij hebben een duurzame oplossing ontwikkeld waarmee je nu al impact kunt maken.’

Een financiële uitdaging

Financiering door de bank bleek geen optie. Daarvoor was het plan van Value Maritime te onzeker en het gewenste bedrag te hoog. Via via kwam hij terecht bij het Nationaal Groenfonds, dat hem een duurzame lening verstrekte. ‘Daarmee konden we het systeem ontwikkelen en testen’, zegt Lodewijks. ‘Recent hebben we een lening van 700.000 afgesloten bij Voordegroei en die financieringsbehoefte heeft alles te maken met één van onze proposities.’

Daarmee doelt Lodewijks op de lease-units. Klanten kunnen bij Value Maritime een Filtree leasen en in termijnen terug betalen. Dat maakt het voor rederijen aantrekkelijker om een installatie te bestellen. ‘Voor ons zorgde dat wel voor een nieuwe financieringsuitdaging, dat nu dankzij Voordegroei is opgelost. Zo kunnen we sneller opschalen en impact maken in de wereld van de scheepvaart.’

Een bewezen technologie

Inmiddels varen er zo’n zeventien schepen met de scrubber van Value Maritime rond. Nog eens 36 installaties zijn al wel verkocht, maar moeten nog geïnstalleerd worden. ‘We hebben nu een proven technology en zijn snel aan het opschalen. Zo gaan we binnenkort ook een vestiging openen in Singapore, om de markt in Zuidoost-Azië beter te bedienen. Er is wetgeving in de maak waardoor reders moeten gaan betalen voor hun uitstoot. Die kan wat ons betreft niet snel genoeg komen natuurlijk, zo krijgen we nog meer wind in de zeilen.’

Aanbevolen artikelen
Konaxx Onions automatiseert productieproces met groeifinanciering van Voordegroei

Lees hoe Konaxx Onions met groeifinanciering van Voordegroei een volautomatische uienverwerkingsmachine aanschafte. Dankzij deze innovatie kan het Friese bedrijf de groeiende vraag aan en heeft het een stevige basis gelegd voor verdere uitbreiding. Ontdek het verhaal achter deze transformatie en de samenwerking met Profins.

december 10, 2024
Rotterdamse Ooms kan op overnamepad met geld van VoordeAdviseur

Op zoek naar een huis of bedrijfspand in de Rijnmond-regio? Ooms Makelaars kent de markt als geen ander en combineert makelaarsdiensten met verzekeringen en hypotheken. Dankzij een recente kapitaalinjectie via het overnamefonds VoordeAdviseur kan Ooms haar verzekeringsportefeuille verder uitbreiden.

september 18, 2024
De Goudse verdubbelt belang in Voordegroei

De Goudse is sinds 2019 aandeelhouder bij Voordegroei, de mkb-financier voor ondernemers. De ondernemersverzekeraar is zo positief over het partnership, dat ze haar belang in Voordegroei nu verhoogt van 10% naar 22%.

juli 15, 2024
Met een financiering van Voordegroei wist Rebel Nature een miljoenendeal te sluiten

Met Rebel-Nature produceert Thomas de Waal natuurlijke en duurzaam geproduceerde cosmeticaproducten. Hij heeft net miljoenen euro's geïnvesteerd in de overname van een consumentenmerk. Banken gaven niet thuis. Met Voordegroei kreeg hij de financiering wél voor elkaar.

april 4, 2024
Copyright © 2016 - Voordegroei | Realisatie door internet marketing bureau Goeiezaak.com